Hjälp vid Artros

Jag vill tipsa om hjälp vid artros via Joint Academy som uteslutande jobbar med artrosövningar för knä- och höftledsartros online. Perfekt för dig om inte vill lämna hemmet men som vill ha stöd i rehab och övningar för att bli bättre och minska smärta från artros.

Vad är artros?

Enkelt förklarat är artos en ledsjukdom som innebär nedbrytning av brosk i leder, främst drabbar det knä- och höftleder. Brosk fungerar som stötdämning och glidyta där benen i leden glider mot varann. En bra glidyta är slät och har ytterst lite friktion. Brosk slits hela tiden och i en ung och frisk kropp byggs den upp på nytt igen. Med ålder slits brosket ned mer än det hinner byggas upp och ledytan blir inte längre lika slät vilket ger mer friktion. Detta sker i alla kroppar ju äldre vi blir men med en sjukdom som artos sker nedbrytningen av brosk fortare än återuppbyggande hinner med och i tidigare ålder.

Hjälpen finns hos Osteopater och Joint Academy

Endorfinkliniken går ihop i samarbete med Joint Academy som erbjuder kostnadsfri fysioterapi/sjukgymnastik via en app i telefonen. Där får du träffa fysioterapeut online och du kan följa din förbättring genom diagram och få svar på frågor.

Du får en personlig fysioterapeut som hjälper dig och tar fram anpassade övningar för just dig och din smärtbild. Du kan följa din utveckling via diagram där du kan logga din träning och smärtnivå.

Hur bra?! Osteopati eller annan manuell behandlingsform fungerar som en större smärtlindring 1-2 gånger i månaden mot artos och med joint academy kan du jobba med rörelse och övningar varje dag för att hålla smärtan i schack för att kunna leva så smärtfritt som möjligt. Fantastiskt komplement till varann!

Skicka detta inlägg till någon som har artros eller åmar sig över ont i höfter och knän som misstänker förslitningsskador i lederna – klicka HÄR och skriv in ditt telefonnummer så är du igång på några minuter.

Det finns hjälp. Lycka till!

Endorfinkliniken är i samarbete med Joint Academy.