Bronsdiabetes

Bronsdiabetes, jämtlandsjuka eller hemokromatos – många olika namn på den genetiska åkomman där upptaget av järn är uppreglerat och resulterar i inlagring av järn i kroppens vävnader som blir svåra att göra sig av med. Långvariga effekter av successivt ökade järnnivåer är såklart höga järnvärden (vilket många associerar som bra!) men som i sin tur bidrar till mer oxidativ stress i cellerna. Den oxidativa stressen pressar kroppen och gör att en högre risk för följdsjukdomar infinner sig.

För oss kvinnor tar det oftast lite längre tid att utveckla symptom eftersom att vi ha mens och naturligt mister blod varje månad och därigenom minskar på järnhalten i blodet. Symptom är trötthet och förhöjda levervärden, om inte det hunnit gå flera flera år och följdsjukdomar hunnit utvecklas, som fettlever, hjärtproblem, diabetes, ledproblem, då dessa ger sina egna specifika symptom.

Hur kan man veta om man har hemokromatos/bronsdiabetes? Enklast är att gå till blodgivarcentralen och säga att man vill bli blodgivare! Det kostar ingenting, de gör en rutinkontroll där du får reda på din blodgrupp, (A, B, AB, O) och RhD+ eller RhD-. De tar även Hb (Hemoglobin värde) som för kvinnor bör ligga mellan 120-160 (125 är gränsen för att ge blod) och män 140-180. Järnmättnad och Ferritin mäts också för att se hur järndepåerna i kroppen ser ut. Om dessa sistnämnda tester är höga kommer läkaren att ta DNA-prov och kolla in ifall det finns mutationer i hemokromatosgenen!

Fördelning av blodgrupper i Sverige

Behandling? Bronsdiabetes/Hemokromatos behandlas enkelt med flebotomi, eller med andra ord blodtappning! Kan låta brutalt, men det är faktiskt en superfin grej eftersom att man gör det via en blodgivarcentral. Hemokromatosblod är oftast bra blodgivningsblod (pga höga järnvärden!) och smittar såklart inte mottagaren med sjukdomen som är genetisk. Så bronsdiabetes är en ganska najs sjukdom får man säga, eftersom man gör det lätt för sig själv att hjälpa andra.

Kost? Ja den spelar roll vid hemokromatos! För att förebygga följdsjukdomar tror jag på en ketogen kosthållning men för en bronsdiabetiker ska man vara försiktig med just järnrika livsmedel (blodrätter som blodpudding, blodpalt, pumpafrön, lever) och absolut inte använda järn bland sina kosttillskott! Du som däremot inte lider av detta bör gärna äta blodmat och se till att få i dig mycket järn! Dunderviktigt för syretransporten i blodet.

Personligen är inte jag bästa vän med sjukhus och läkarvård. Men jag tycker att ödmjukhet och att jobba tillsammans är en bra väg att gå. Läkarna gör ett fantastiskt jobb inom vård och akutmedicin, och blod behövs! Man kan göra sig själv och samhället en liten tjänst genom att donera 4 dl fräscht blod, din mjälte har ett lager blodkroppar så du kommer inte att påverkas särskilt mycket. På köpet får du också en hälsokontroll samtidigt som du ger av dig själv till andra för rädda livet på någon(!). Jag gav blod i senast i december för att hålla min diagnostiserade hemokromatos i schack. Snart dags igen!

En stark arm som gett blod för att tackla bronsdiabetes och hjälpa någon annan i nöd!