Osteopati – vad är det?!

Som osteopat så ser man människan som en helhet och vi använder oss av manuell medicin som vi kallar det när vi behandlar människor med besvär endast med hjälp av våra händer. Inga fräcka kemiska injektioner eller pampiga preparat, inte ens maskiner är nödvändigt för att hjälpa människor att bli krya och glada!

Minimalistens yrke – gör så lite behandling med så bra effekt som möjligt. Find the key lesion. Vi behandlar nyckeln till problemet, grundorsakern och använder uttryckta symptom som ledtrådar. Osteopater vill alltså bota utan att fokusera blidt på att få bort symptom – vi vill bota det som skapar symptomet från första början!

Varje patient är unik och likaså dennes behandling. En osteopat har många olika modeller och behandlingstekniker (allt från muskelbehandling som massage, till knak och brak och bank i rygg genom impulsmanipulationer, till mjukare tekniker där organen behandlas, fascian, ligament och även nervsystemet) för att kunna hitta rätt metod till rätt patient.

Vilka besvär har de människor som besöker en osteopat då? Jo, främsta patientkvoten har dysfunktioner eller smärtor i den så kallade rörelseapparaten (leder, muskler, ligament, och dess nerver och kärl). Utöver dessa kommer även patienter med funktionella besvär som huvudvärk, mag- och tarm problematik, IBS, problem med de inre organen eller andra mer diffusa smärtor. Osteopati kan behandla det mesta som den västerländska vården tyvärr ger slaskdiagnoser till. Därför går behöver vi lyftas upp och synas i samhället för att människor som behöver oss ska veta att vi finns! Utanför Sverige är osteopati väldigt stort och majoritet har sig egna steopat som jag går till vid behov.

Det enda som osteopater inte behandlar är rena patologiska tillstånd (sjukdomar) eller frakturskador (om benet gått av är ju en akutoperation att föredra!). Dock kan osteopatisk behandling vara svinbra efter operation för att påskynda läkning och absolut minska symptomen som uppkommer på grund av vissa sjukdomar (rheumatism, myalgi, skolios m.m.).

Vi kan alltså inte hela folk på något magiskt vis, vi vet bara lite mer om vad vi håller på med, hur anatomin ser ut och fysiologin fungerar och kan då räkna ut vad som lär funka bäst eftersom vi tar hänsyn till hela människan – sinne, kropp och själ! Det är det som är så coolt – fantastiska resultat blir när man blandar sin evidensbaserade kunskap, sin intention och känslan för att handskas med kroppen.

Vill du läsa mer så kika in här!